Wat zijn de 7 competenties van de docent?

Een competentie beschrijft het gedrag  een goede docent toepast in zijn of haar beroep.

 

1. De interpersoonlijke competentie:

Leidding geven en zorgen voor een goede omgang met en tussen leerlingen. Hierbij staat communicatie centraal, beidde de communicatie tussen de leraar en de klas maar ook tussen leerlingen onder elkaar.

Vaardigheden:

  • Communicatieve vaardigheden

Houding:

  • Affectie
  • Empatie
  • Ruimte bieden en grenzen stellen

Ik zie mezelf als een erg empathatisch persoon met uitstekende communicatieve vaardigheden. Ik kan mijn grenzen goed stellen waarbij ik genoeg ruimte over laat om de boel leuk te houden.

 

2. Pedagogische competentie:

Zorgen voor een veilige leeromgeving en bevorderen van persoonlijke sociale en morele ontwikkeling. Ook het bevorderen van de ontwikkeling tot een zelfstandig en verantwoordelijk persoon valt onder deze competentie. 

Vaardigheden:

  • Orde houden
  • Conflictbeheersing
  • Waarnemen
  • Feedback geven en ontvangen

Houding

  • Van elkaar leren is normaal
  • Ik hou van mijn leerlingen
  • Fouten maken moet, om te kunnen leren
  • 'ik' en 'zij': samen ( en niet: tegenover elkaar)

Conflictbeheersing en orde houden doe ik vaak bij mijn huidige bijbaantje voor parkeergarage leeuwarden. Ik sta in de fietsenstalling tot 6 uur sochtends en er komen genoeg situaties voor waarbij ik goed moet opletten, en op basis van mijn waarneming proberen orde te houden. Op dit vlak valt er ook nog veel te leren maar ik heb al een beetje ervaring.

 

3. Vakinhoudelijke en didactische compeetentie:

Zorgen voor een krachtige leeromgeving en bevorderen van het leren. Je moet weten wat de juiste 'aproach' is voor een bepaalde type leerling. Hierbij kun je gebruik maken van diverse leermethodes en lesmateriaal.

Vaardigheden:

  • Gebruik digitaal lesmateriaal
  • Methodekeuze op basis van effectiviteit

 

Houding:

  • Altijd werken vanuit de gemeenschappelijke visie
  • Het boek is een inspiratiebron, geen keurslijf.
  • Aanpassen van leermiddelen is altijd nodig
  • Ik hou van verschillende werkvormen
  • Bij toetsen wil ik weten wat de leerling weet, niet wat hij/zij niet weet.

Dit gebied is nog helemaal nieuw voor mij, veelal voer ik mijn engels goed uit. Waarom ik dit doe is nog onduidelijk, en het leren van waarom gepaard met het overbrengen van deze kennis is nog compleet onbekend terrein voor mij.

 

4. Organisatorische competentie:

Zorgen voor een overzichtelijke, ordelijke en taakgerichte sfeer en structuur in de klas of leeromgeving 

Vaardigheden:

  • Plannen
  • Passend organiseren
  • Instructies schrijven 

Houding:

  • Een goede organisatie is het halve werk.
  • Onderwijsassistenten zijn ook professionals

Mijn planning vaardigheden zijn niet zo sterk, op dit vlak moet ik nog veel progressie maken. Ik heb wel organisatorisch vermogen maar dit is vooral het ''baasje'' spelen. Dit is dus een competentie die ik nog uitvoerig moet bestuderen

 

5. Competent in samenwerken in een team:

Zorgen dat het werk afgestemd is op dat van collega's

Vaardigheden:

  • Samenwerken
  • Observeren en feedback geven

Houding:

  • Ik ben een deel van het geheel

Samenwerken ben ik wel sterk in ik ken mijn zwakke punten, en ook de dingen waar ik goed in ben. Ik kan ook opbouwende kritiek geven zonder op de persoon te schieten. Ik besef me altijd goed dat in groepsverband iedereen zijn deel doet. Dat wil niet zeggen dat ik hier nog een boel vooruitgang in kan maken.

 

6. Competent in samenwerken met de omgeving:

In het belang van de leerlingen een relatie onderhouden met de ouders de buurt en de bedrijven/instellingen. 

Vaardigheden::

  • Actief netwerken
  • Website teksten maken

Houding:

  • De school en de wijk/dorp/stad hebben interactie
  • Onderwijs treedt ook buiten het schoolgebouw
  • Ouders horen ook bij de omgeving

Dit is duidelijk onbekend terrein voor mij en ik hoop hier nog kennis mee te maken in de nabije toekomst. Netwerken is niet mijn sterkste kant maar ik heb het wel vaker gedaan, mijn huidige baantje en woonplek zijn door netwerking tot stand gekomen dus ik heb er wel potentie voor.

 

7. Competent in reflectie en ontwikkeling:

Zorgen voor de eigen professionele ontwikkeling en de profesionele kwaliteit van de beroepsuitoefening.

Vaardigheden:

  • Reflecteren op de persoon, het proces en het product.
  • Eigen portfolio beheren

Houding:

  • Een leven lang blijf ik  leren
  • Kritisch maar opbouwend blijven.

Hier begin ik pas net mee, dat wil zeggen dat ik nog nooit eerder een eigen portfolio heb moeten beheren. Ik kan wel kritisch en opbouwend blijven en ik ben ook nooit gestopt met leren dus de houding is er al wel (een beetje) ik hoop ook met dit onbekende gebied nog goed kennis te maken en geloof dat we hier op deze opleiding ons een boel mee bezig gaan houden.

 

 

Afsluiting:

Dit zijn de 7 competenties van de docent, dit is een wisselwerking van kennis, houding en vaardigheden. Ik heb er voor gekozen om de vaardigheden en de houding te beschrijven naarmate de kennis per vak kan verschillen.

Bron: https://www.zevencompetenties.nl/