Schoolbezoek roc Friesepoort

 

Naam Docent:                  Mirjam Jansma

School:                                Roc Friese Poort

Niveau:                               MBO 1e jaars

 

Observatie

Gastheer

Introductie verloopt vlot de leerlingen stromen binnen terwijl Mirjam op de stoel blijft zitten. Af en toe maakt Mirjam met de binnenlopende leerling korte gesprekken. Zodra iedereen op zijn of haar stoelen zitten begint Mirjam de les. Ze zet een luidde maar rechtvaardige stem op en neemt de aandacht en leidding op zich. Alle studenten gehoorzamen en richten de aandacht op haar.

 

Presentator

Er is een kleine 2 minuten die er gespendeerd wordt in de rol van de presentator. De les wordt aangekondigd waarna er snel ingegaan wordt op de grammaticaregels. Deze houding is vooral effectief doordat Mirjam duidelijk en luid spreekt.

 

Didacticus

In de uitleg heeft Mirjam geduld en begrip wanneer studenten niet bij kunnen komen. Overhoring van het huiswerk wordt goed verwerkt doormiddel van de heldere uitleg van Mirjam. Ze gebruikt geen moeilijke begrippen en houdt het op het niveau van de leerling. Als er een vraag uit de klas zelf komt reageert Mirjam met enthousiasme.

 

Pedagoog

Op het MBO heb je vooral in de eerste jaar de meeste vervelende studenten. Wanneer deze de klas onstuimig maken grijpt Mirjam de aandacht door als eerst duidelijk te maken dat iedereen ‘moet even lusiteren en meedoen’ om een finale stap te voorkomen; ofwel het lokaal te moeten verlaten. Hier reageren de studenten duidelijk op en het wordt weer rustig. Bij het controleren van de opdrachten blijft Mirjam de namen noemen en reageren op een persoonlijk level. Ze weet inmiddels al goed wie de stoere jongens zijn, de kletskoppen en de wat meer verlegen leerlingen. Ze past haarzelf aan op de leerling.

 

 

Interview

  1. Heeft de opleiding je voldoende voorbereid om voltijd voor de klas staan?

Mirjam heeft de HvA docentenopleiding Engels gedaan en benoemde dat dit een traditionele opleiding was maar haar wel goed heeft voorbereid.

 

  1. Waar liep je het meest tegenaan als beginnende docent? En waarn moest je het meeste wennen?

Mirjam had niet een boel moeite om voor de klas te staan. Het gene waar ze wel mee worstelde was de angst om een vraag te krijgen van een leerling waar ze geen antwoord op zou hebben.

 

  1. Door alle media-aandacht omtrent de druk die docenten ervaren, hoe ervaar je dit? Heb je veel stress en weinige vrije tijd over? Of valt het juist mee?

Als je goed op jezelf past dan is het best te doen. Ik heb het tot nu toe ook uitgehouden door nee te zeggen als ik te veel ingeroosterd wordt. Dan stap ik zelf naar de roostermaker om te overleggen en vaak is er dan wel begrip en mogelijkheden.

 

  1. Tot in hoeverre bereid je het leerplan voor aan het begin van het jaar, juist veel of laat je ook ruimte voor aanpassingen vlak voor de les? En met welke factoren houd je het meeste rekening mee als je een leerplan ontwikkeld voor een specifiek niveau?

Ik bereid een basisprogramma voor en laat ook veel open, zodat ik kan inspelen op de behoefte van de student. Elke groep is anders, dus als ik merk dat een groep studenten moeite heeft met een deel van de grammatica, dan besteed ik daar extra tijd en aandacht aan.

 

  1. Wat is jou manier van lesgeven? Heb je ook verschillende manieren en methodes geprobeerd of altijd bij 1 methode/manier gebleven?

Ik heb wat een eigen manier van lesgeven ontwikkeld, een deel ervan haal ik uit de lesmethode van taalblokken, welke ik tot nu toe ook erg fijn vind werken. Daarnaast maak ik zelf ook kleine opdrachten.

 

  1. Wat is voor jou de rol van ICT in het onderwijs? Zet je ook middelen in of laat je deze bewust achterwege?

Ik gebruik zeker ook wel ICT, zo gebruik ik veel meestergijs.nl, telefoons mogen op tafel als deze gebruikt worden als woordenboek. Daarnaast maak ik ook gebruik van youtube en andere filmpjes. Deze kunnen ze thuis opzoeken en kleine opdrachten maken. (flipping the classroom)

 

  1. Maak je gebruik van reflectiemomenten, zo ja, met welke methode en hoe vaak?

We hebben op de Friese Poort een kwaliteitsplan, dat betekent dat we om de zoveel tijd op verschillende manieren reflecteren. We observeren elkaar in de les en houden leerling enquêtes die ik zelf ook erg handig vindt Daarnaast hebben we ook een leerlingenpanel op school.

 

  1. Pesten in de klas, is het voor gekomen en hoe ga je daar mee om?

Het komt wel eens voor en als dit gebeurd wordt er direct een zorgplan opgesteld. De betrokken partijen worden erbij gehaald, ouders, etc. En zo nodig word er dan actie ondernomen.

 

  1. Zie je in een gemiddelde klas ook telkens meer probleemkinderen/ kinderen met een rugzakje ivm passend onderwijs?

We hebben ook een toenemend aantal studenten met een rugzakje en soms schrik je wel eens wat voor rugzakje deze 16 jarigen meedragen. We doen ons best om deze studenten zo goed mogelijk te ondersteunen en te begeleiden, wat vooral als verantwoordelijkheid bij de SLB’ers ligt. Maar we zijn geen zorginstelling dus als het te zwaar wordt voor een of beide partijen dan kan er voor gekozen worden om toch ergens anders naar toe te gaan.

 

  1. Wat zijn de meest voorkomende fouten in het leren van Engels?

Het juist toepassen van de grammaticaregels, zoals de uitzonderingen van regels en onregelmatige werkwoorden, daar gaat het nogal eens mis. Ik probeer daarom studenten zo goed mogelijk hiermee te laten oefenen. Veel herhaling en laat ze zelfstandig te werk gaan het is de bedoeling dat ze zelf die oefeningen maken en hierover vragen stellen.

 

  1. Wat vind je het belangrijkste om mee te geven/leren aan leerlingen?

Lef, om naar voren te durven stappen en dus zelfverzekerdheid te krijgen, aangezien je daarmee het verst komt.

 

Afsluitende tips:

Let op jezelf, bewaak je eigen grenzen en houd deze in de gaten. Daarnaast als je voor de klas komt te staan, een goede les is leuk maar maak ook contact met de leerlingen, zij zijn de reden dat je er staat.