Wat maakt een goede docent?

De kwaliteiten van een docent zijn per docent verschillend. Elke docent heeft ook zijn of haar eigen aanpak. Er zijn veel verschillende manieren om les te geven die effectief kunnen zijn.

Wat ik in een goede docent zie is voornamelijk het vermogen om zich aan te passen op de leerling en de klas. Het lesgeven zelf en het overbrengen van kennis is belangrijk, maar belangrijker nog is het welzijn van de leerling. Een gelukkige leraar geeft het beste les, dit geld ook voor de leerling en zijn vermogen om kennis te verwerken.

Vooral op het voortgezet onderwijs zie ik ook het belang in de rol van de coach als docent. Iedereen heeft een rugtasje en onstuimig gedrag van leerlingen kan vaak een oorzaak hebben. Dat wil niet zeggen dat je de psycholoog uit moet hangen bij iedere leerling, maar een docent kan soms het verschil maken tussen het slagen en het falen van een leerling.

Al met al zou ik een goede leraar omschrijven als iemand die respect kan krijgen van een klas empathie toont en een leerling aanzet tot het zelfdenkend vermogen.

Wat is belangrijk om mee te geven aan de leerling(en)

Het belangrijkste om mee te geven aan de leerlingen is dat ze zichzelf mogen zijn. Het is belangrijk om aan te geven dat ze meer waard zijn dan ze zichzelf veelal voorhouden. Het is cruciaal om ze te leren dat ze meer kunnen dan ze zelf denken, dat hun limiet verder ligt dan ze voor ogen houden.

Daarnaast is het meest belangerijkste naar mijn ervaring om de leerlingen mee te geven zelf na te denken. Zelfdenkend vermogen is cruciaal en volgens mij gaat dit goed samen met het leren om te leren. 

Mijn top 3 dingen die een docent zijn klas zou moeten meegeven is dus: zelfwaarde, zelfdekend vermogen en de kunst van het leren.